Eetdagboekje mei 2019

Omdat ik weet dat jullie graag eetdagboekjes lezen en ik zelf ook altijd erg nieuwsgierig ben naar hoe anderen eten leek het me leuk om jullie weer eens een kijkje in mijn eigen voeding te geven. Ik ben vegetariër, eet niet volgens een bepaald voedingsschema, tel geen calorieën en weeg mijn eten niet af. Mijn doel is juist om wat losser en meer op gevoel te gaan eten! Dit is soms nog best lastig omdat ik behoorlijk veel voeding nodig heb op een dag en daardoor vaak wel meer moet eten dan dat mijn lichaam aangeeft. Daarnaast probeer ik ook boven mijn onderhoud te eten. Ik neem jullie in deze blog mee in mijn voeding van vorige week woensdag. Dit was voor mij een vrij rustige dag die leuk eindigde met de Alkmaar City Run By Night waar ik ook dit jaar weer aan meedeed. Ik hoop dat jullie uit deze blog wat inspiratie of motivatie kunnen halen!

Ontbijt

Doordat ik de vorige avond moest werken en dus vrij laat mijn laatste snacks at had ik ’s ochtends toen ik wakker werd weinig trek. Ik besloot dan ook eerst even lekker met de hondjes naar buiten te gaan. Rond 10 uur waren we weer thuis en begon ik aan mijn kom gevuld met, surprise surprise, Brinta! 😉 De laatste tijd heb ik als voornemen om een klein beetje te minderen met dierlijke producten (eigenlijk alleen qua zuivel). In mijn vorige eetdagboekje deelde ik al dat ik ging proberen over te stappen op een plantaardige variant van Brintapap maar dat ik maar matig enthousiast was over het resultaat. Inmiddels heb ik een goede tussenweg gevonden! Ik maak dit ontbijtje nu met zo’n 200 ml havermelk, ruim 100 ml halfvolle koemelk en +- 60 gram Brinta. De smaak en textuur vind ik nu even lekker als eerst en zo bespaar ik toch mooi een liter melk per week, alle beetjes helpen! Als smaakmaker voegde ik nog wat flavordrops van MyProtein toe in de smaak toffee.

brinta

Lunch

’s Middags moest ik naar Amsterdam voor therapie. Normaal gesproken ben ik daar door het lange reizen wel een dagdeel aan kwijt maar vandaag durfde ik het eindelijk aan om voor het eerst zelf met de auto erheen te gaan! Ik vond het behoorlijk spannend maar uiteindelijk ging het prima en zo bespaarde ik 2 uur. Voordat mijn sessie begon at ik nog snel even een Probar van Body&Fit en een appel met kaneel.

Tussendoortje 1

Rond 15.30 kwam ik behoorlijk gaar thuis aan en dronk ik gezellig met mijn moeder cappuccino. Hierbij at ik een aantal cantuccini koekjes, echt mijn favoriet van dit moment!! En niet van mij alleen want de zakken zijn niet aan te slepen thuis. 🙂

cantu.jpg

Tussendoortje 2

Rond 17 uur krijg ik weer trek en snack ik van een goedgevuld bakje met worteltjes, komkommer, paprika en tomaatjes. Hierbij drink ik een groot glas Pepsi Max. Ik ben tegenwoordig helemaal van Coca Cola op Pepsi overgestapt trouwens, zeker met ijsklontjes erin zó lekker.

rauwkost.jpg

Avondeten

Omdat ik ’s avonds nog moest rennen aten we vandaag wat eerder, rond 18.15. Ook aten we op mijn verzoek geroerbakte quinoa met verschillende groentes, wortel-pompoen balletjes en salade omdat dat me voedzaam én rustig voor mijn buik leek.  Ik had me voorgenomen om een foto te maken maar het was zo lekker dat ik me dat pas weer herinnerde nadat ik uitgegeten was. Met grote moeite heb ik het bij één kom gehouden trouwens, normaal gesproken houd ik ervan om me helemaal vol te eten en dan schep ik gerust 2 of 3 borden op!

quinoa

 

Tussendoortje 3

Vlak voordat ik aan een run begin, zo’n 45 minuten van tevoren, vind ik het altijd fijn om nog even een banaan te eten. Ondanks dat ik nog best vol zat van het avondeten hoopte ik dat de snelle suikers me net nog even de extra energie gaven die ik nodig had. Hier was ik niet de enige in want de vuilnisbakken in Alkmaar zag ik vol met bananenschillen liggen haha.

banaan

Tussendoortje 4

Om 20:50 ga ik van start bij de Alkmaar City Run en een kleine 23 minuten later met een gemiddeld tempo van 4’35” kom ik alweer over de finish! Dit was de eerste keer in hele lange tijd dat ik bij een evenement aan een 5km run meedeed (normaal gesproken loop ik altijd 10km) en het beviel me behoorlijk goed. Het was mentaal vele male makkelijker en ik vond het leuk om sneller te lopen. Wel had ik zodra ik van start ging erg veel last van steken in mijn maag.. Normaal gesproken zou ik van dat eten 2.5 uur eerder geen last moeten hebben maar ik denk dat dat nu door de hogere snelheid wel het geval was. Na het rennen was ik een  beetje misselijk en had ik geen trek maar dronk ik toch deze yoghurt van Melkunie op, ik vond het voor mijn herstel belangrijk om snel wat koolhydraten en eiwitten binnen te krijgen!

melkunie.jpg

Tussendoortje 5

Om 21:45 komen we thuis en ondanks dat ik geen trek heb maak ik toch nog een vrij grote snack voor mezelf omdat ik weet dat mijn lichaam dat nodig heeft. Ik eet 500 gram Lindahls Kvarg in de smaak vanille met daaroverheen een behoorlijke berg Quaker cruesli en wat verse bramen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de cruesli haast té zoet vond, grappig dat je dat ineens zo kan proeven als je het een tijdje niet gegeten hebt.

kwark.jpg

Tussendoortje 6

Na de bak kwark heb ik nog zin in wat dropjes, ik eet er een stuk of 10 terwijl ik nog even snel een video op YouTube kijk. Deze muntdropjes van Klene zijn absoluut mijn favoriet!

drop.jpg

Dit was alles wat ik op deze woensdag at. Doordat deze dag door het hardloopevenement wat anders liep dan normaal zag mijn eetdagboekje er ook wat anders uit. Normaal gesproken probeer ik grofweg zo’n 3500 kcal binnen te krijgen en zonder dat ik mijn voeding bijhoud in een app weet ik wel dat ik dat vandaag zeker niet gehaald heb. Voor een dagje is dat echter helemaal niet erg! Ik kan het gelukkig goed hebben en bovendien was mijn activiteit ook niet heel groot vandaag. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit eetdagboekje te lezen, laat me vooral weten wat jij op een dag zoal eet!

Liefs, Yfke ♥


2 reacties op ‘Eetdagboekje mei 2019

  1. Hee Yfke!

    Leuke site en blog heb je! Heel inspirerend.
    Wat ik me afvraag; heb je ook maag-/darmklachten van zo’n hoge eiwitinname gedurende de dag?
    En hoe heb je je voeding opgebouwd tot deze hoeveelheden na je eetstoornis?
    Ik hoor graag van je!

    Liefs, Amy

    Like

    1. Hee Amy,
      Wat leuk dat je een reactie achterlaat!
      Ik heb niet echt klachten van de hoge eiwitname inderdaad, ik denk eerlijk gezegd dat dat komt doordat ook mijn vet- en koolhydraatinname hoog zijn en het daardoor redelijk in balans is.
      Bij mij is eerlijk gezegd eerst in één keer de knop om gegaan waarnaar ik van de een op de andere dag naar zo’n 6000-7000 kcal ben gegaan en dus vrij snel aankwam, dat was mijn doel. Ik ervaarde ook daarin weer een enorme prestatiedrang (achteraf raad ik het zeker niet aan om in eens zó veel op te hogen!!). Daarna ben ik geloof ik in één keer weer naar een vrij normaal en karig eetpatroon gegaan en toen ik daarop afviel ben ik stapje voor stapje gaan ophogen. Handje nootjes erbij, glas melk erbij, cracker extra, etc. Doordat ik nooit hulp heb gehad van een diëtist deed en doe ik het zeker niet perfect maar gaande weg kom ik er wel hoop ik. 😊💓

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s