Gezond ontbijten: 7x do’s en don’ts

Dat je je dag het beste met een gezond ontbijtje kunt beginnen weten we allemaal wel. Maar waar moet je dan allemaal op letten bij het samenstellen van zo’n gezond ontbijt? In deze blog zet ik een aantal do’s en don’ts voor je op een rijtje!

Luister naar je lichaam

Allereerst wil ik nog even benadrukken dat je helemaal niet per se hoeft te ontbijten. Een ontbijtje zet je ‘verbranding’ niet aan en is ook niet per se de belangrijkste maaltijd van de dag. Of je beter wel of niet kunt ontbijten is puur een persoonlijke kwestie. Sta je op met een rammelende maag? Luister dan naar je lichaam en start je dag met een ontbijtje. Zo kun je wellicht ook drang naar ongezond snacken later op de dag voorkomen. Heb je nog geen honger bij het opstaan en staat al het eten je tegen? Ook helemaal prima!

Eiwitrijk

Een paar weken geleden kwam er een blog online waarin ik alles wat je over eiwitten moet weten op een rijtje zette, ook de vraag hoeveel eiwitten je nou precies moet eten kwam aan bod. Het maakt in principe niet uit wanneer je deze eiwitten eet maar het is wel echt handig om bij je ontbijt al een deel binnen te krijgen. Bovendien houden eiwitten je lang verzadigd! Onder andere kwark, yoghurt en havermout zijn goede eiwitrijke opties.

ontt

Gezonde vetten

Jarenlang bestond mijn ontbijtje uit brood met hagelslag. Dit is natuurlijk lekker maar ik had wel een uur later altijd alweer zoveel trek dat ik aan mijn ochtendtussendoortje of lunch begon. Tegenwoordig ontbijt ik regelmatig met volle kwark en merk ik dat ik daar urenlang van verzadigd ben en het makkelijk tot de lunch volhoud! In tegenstelling tot wat veel mensen denken maken vetten je niet dik. Ze zijn juist essentieel voor het functioneren van je lichaam! Kies wel voor de onverzadigde vetten in plaats van verzadigde.

Langzame i.p.v. snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zoals suiker en wit brood kunnen snel worden afgebroken. Ze zullen je dus vlot energie en een piek in je bloedsuikerspiegel opleveren maar vlak hierna zal je bloedsuikerspiegel ook weer even hard dalen. Bovendien is de kans groot dat je door een zoet ontbijtje de rest van de dag meer trek in zoetigheid ervaart! Laat de cruesli ’s ochtends dus wat vaker staan en kies in plaats daarvan voor volkoren brood, brinta, havermout of muesli. Verder is fruit natuurlijk een gezond product maar fruit alleen is geen volwaardig ontbijt. Ook fruitsuikers worden snel omgezet en zullen je snel energie geven maar daarna ook even snel weer laten inkakken. Combineer fruit altijd met langzame koolhydraten, vetten en eiwitten om dat effect te voorkomen!

brintaa

Vezels

In Nederland eten we massaal te weinig vezels. Uit onderzoek blijkt zelfs dat ruim 90% (!!) niet aan de dagelijkse behoefte komt. Naast dat vezels je verzadigen zorgen ze er ook voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je dus gedurende de dag minder hevige pieken en dalen in je energielevel hebt. Zorg er dus voor dat je de dag gelijk met een goede portie vezels begint! Vezels vind je vooral in volkoren graanproducten en fruit.

Water

De kans is groot dat je ’s nachts gedurende zo’n 8 uur helemaal niets drinkt. Voldoende water drinken is echter cruciaal voor het functioneren van ons lichaam. Je productiviteit gaat al met 10% omlaag wanneer je hersenen 2% vocht tekort komen! Begin je dag dus gelijk met een groot glas water (of twee). De kans is bovendien groot dat je door te drinken ook gelijk een stuk minder trek hebt. De signalen voor dorst en trek zijn namelijk makkelijk te verwarren!

Voorbereiding is key

Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer gezonde to-go snacks en ontbijtjes in de supermarkten en tankstations beschikbaar. Er liggen echter ook nog een heleboel minder gezonde producten in de schappen en het  is lastig om de geur van versgebakken croissantjes te weerstaan als je eenmaal trek hebt.  Maak je ontbijtje daarom de avond van te voren al klaar zodat je ’s ochtends er niet meer over na hoeft te denken en het alleen nog maar in je tas hoeft te stoppen of op te eten.  Dit hoeft ’s avonds echt niet veel tijd te kosten en de tijd die het je ’s ochtends oplevert kun je goed gebruiken om net wat meer slaap te pakken!

Waar ontbijt jij graag mee?

Liefs, Yfke ♥

 


2 reacties op ‘Gezond ontbijten: 7x do’s en don’ts

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s