Waarom je vaker naar de sauna zou moeten gaan!

Ik was er altijd van overtuigd dat de sauna niks voor mij was maar daar kom ik nu toch echt op terug, ik ben een echte saunaganger geworden haha. De afgelopen maanden ben ik steevast zo’n 4 keer per week even de sauna ingedoken en daar voel ik me onwijs goed bij! Ik had al het idee dat dat kwartiertje in de warmte mijn lichaam echt goed doet en vond het interessant om uit te zoeken of dat ook echt zo was. In deze blog zet ik alle gezondheidsvoordelen voor jullie op een rijtje.

1. Goed voor je spieren

Heb je last van spierpijn of vastzittende spieren? Dan is een bezoekje aan de sauna een heel goed idee! Door de warmte ontspannen je spieren en verbetert bovendien je doorbloeding waardoor de afvalstoffen (zoals melkzuur) sneller vanuit je spieren worden afgevoerd. De spieren in mijn onderrug zitten al maanden vast en de voornaamste reden dat ik zelf naar de sauna ga is dan ook dat ik hoop sneller te kunnen herstellen. De saunabezoekjes  voelen een beetje als het enige dat ik zelf actief aan mijn herstel kan bijdragen!

2. Afvalstoffen uitscheiden

Tijdens een bezoekje aan de sauna stijgt je lichaamstemperatuur als snel van zo’n 37 graden naar zo’n 39 graden. Dat lijkt misschien een klein verschil maar voor je lichaam maakt het veel uit! In een poging je lichaamstemperatuur vlot weer omlaag te brengen wordt er extra zweet geproduceerd. Het vocht dat hiervoor nodig is komt voornamelijk uit je bloed. Om de vochtbalans in je bloed weer te herstellen wordt er vervolgens vocht aan onder andere je huid, spieren en vet onttrokken. Met de vochtstroom die ontstaat vinden ook de afvalstoffen een weg uit je lichaam!

3. Minder stress

Uit onderzoek is gebleken dat je hersenen bij een hogere temperatuur meer serotonine afgeven. Dit hormoon staat niet voor niks bekend als het gelukshormoon! Je zult je gegarandeerd relaxter voelen.  Verder vind ik het zelf ook fijn dat je in de sauna wel even me-time móét hebben aangezien je niks met je mee naar binnen kunt nemen om je bezig te houden.

4. Verbeterde weerstand

Door de verhoogde lichaamstemperatuur wordt er in je lichaam kunstmatig een soort koortsreactie opgewekt. Bij dat proces worden afweerstoffen geproduceerd die op hun beurt weer ziekteverwekkers aan kunnen vallen. Onderzoekers uit Finland ontdekten dat mensen die 2 keer per week naar de sauna gaan al na een maand 30% minder kans hadden op een verkoudheid in vergelijking met mensen die nooit een sauna bezoeken!

5. Goed voor je huid

En last but not least, een bezoekje aan de sauna doet ook wonderen voor je huid! Door de warmte zetten je poriën zich uit en door het zweet worden overtallig talg en vuil weggespoeld! Bovendien is uit onderzoek gebleken dat de sauna ook bijdraagt aan het hydrateren van je hoornlaag en het herstellen van een verstoorde PH-balans.

Hoe vaak?

Aan te raden is om regelmatig van een sauna gebruik te maken, zo’n 4-7 keer per week voor zo’n 10-20 minuten lang. Ik ben behoorlijk competitief ingesteld en merk dat ik me elke keer uitdaag om langer te blijven zitten. Dit is echter niet verstandig, luisteren naar je lichaam is key!

Niet vergeten!

Het regelmatig bezoeken van een sauna kan veel goeds voor je lichaam doen maar het tegenovergestelde effect bereik je als je na afloop niet goed afkoelt of niet genoeg drinkt. Dan zul je je waarschijnlijk juist erg beroerd voelen en last van hoofdpijn krijgen. Niet vergeten dus!

bikini

Ga jij regelmatig naar de sauna?

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s