De betekenis achter je cravings!

Zelf heb ik er gelukkig eigenlijk nooit last van maar veel van jullie herkennen het vast: je zit op de bank en kan niet meer stoppen met denken aan die chocoladereep of zak chips, je móét het gewoon hebben. Je lichaam is ontzettend slim en handig, deze cravings komen dan ook zeker niet uit het niets! Vaak wordt deze sterke zin in bepaald voedsel veroorzaakt door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Als je dit tekort aanvult zul je zien dat je lichaam je ook niet meer zo naar bepaalde producten laat hunkeren, dat kost een stuk minder energie dan het hardnekkig proberen te negeren van deze lichaamssignalen! In deze blog zet ik een aantal veel voorkomende cravings op een rijtje inclusief de bijbehorende betekenis. 

Chocolade

Als je geen genoeg kan krijgen van chocoladerepen, paaseitjes, bonbons en M&M’s is de kans zeker aanwezig dat je een tekort aan magnesium hebt. Tijdens de tweede helft van de menstruatiecyclus komt een tekort aan magnesium bij vrouwen geregeld voor, die extra trek in chocolade is dan ook helemaal niet gek! Het ingrediënt dat ervoor zorgt dat je lichaam behoefte heeft aan chocolade is cacao en dat is rijk aan magnesium. Je kunt dan ook het beste voor chocolade gaan met een hoog cacaogehalte. Naast (pure) chocolade zijn ook noten, zaden, avocado bladgroenten en volkoren graanproducten goede bronnen van magnesium.

Ijs

Als je ineens enorme zin hebt in ijs kan dat wijzen op bloedarmoede en een ijzertekort. Vooral rood vlees bevat veel ijzer maar ook appelstroop, sardientjes, volkoren graanproducten, fruit en peulvruchten zijn goede producten om dit tekort mee aan te vullen.

Vlees

Ook een hunkering naar vlees betekent vaak dat je een ijzertekort hebt. Daarnaast kan het echter ook duiden op een te lage hoeveelheid zink in je lichaam. Als je net zoals ik geen vlees eet zijn schelpdieren, noten, zaden, peulvruchten, zuivelproducten volkoren graanproducten ook goede bronnen van zink.

Chips

Naast dat een craving naar chips veroorzaakt kan worden door het feit dat je een echte chipsliefhebber bent kan het ook op 2 andere, op het oog een beetje tegenstrijdige, dingen wijzen. Ten eerste dat je te weinig zout binnenkrijgt en je lichaam dit met de zoute chips probeert op te lossen, ten tweede dat je te weinig drinkt en je lichaam door een zoute snack meer vocht probeert vast te houden. Met een handje chips is weinig mis maar je zou ook voor gezouten noten kunnen kiezen, die zijn voedzamer en zullen je langer verzadigd houden.

Kaas

Ik ben zelf dol op jonge kaas en kan er geen genoeg van krijgen. Als je hunkert naar kaas en het liefst in één keer het hele blok kaas op zou eten zou je wel eens een tekort aan calcium kunnen hebben. Het is belangrijk om dit tekort aan te vullen omdat je anders een risico op botontkalking loopt. Naast kaas zijn noten, zaden, melk, zalm en broccoli ook rijk aan calcium.

Koolhydraten

Als je onwijs veel zin hebt in koolhydraatrijke producten als brood en pasta kan het zo zijn dat je een tekort hebt aan het aminozuur tryptofaan. Tryptofaan zit grappig genoeg niet in brood zelf maar insuline dat bij de vertering van brood wordt aangemaakt zorgt er wel voor dat tryptofaan naar je hersenen wordt getransporteerd. Daar wordt het gebruikt voor de productie van serotonine, het ‘gelukshormoon’. Producten waar veel tryptofaan in te vinden is zijn bananen, kikkererwten, melk en chocolade.

crv-1.jpg

Heb jij vaak last van cravings? En zo ja, waar hunker je dan naar?

Liefs, Yfke ♥


2 reacties op ‘De betekenis achter je cravings!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s