Zo deal je met drukte in de sportschool!

Hoewel je zou denken dat er met het eind van januari ook een eind aan de goede voornemens en drukte in de sportschool komt ervaarde ik het de afgelopen week zelf als drukker dan ooit. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik vind het zelf ontzettend vervelend om met die drukte te trainen. De apparaten die je wil gebruiken zijn bezet, er is geen enkel vrij bankje meer over en ook het maken van filmpjes lukt niet omdat er telkens andere mensen in beeld zijn. Natuurlijk is het goed dat er steeds meer mensen met sporten bezig zijn maar het zou wel heel zonde zijn als jijzelf hierdoor het plezier erin verliest. Er zijn gelukkig wel een aantal dingen die je kunt doen om slimmer met deze drukte om te gaan of zelfs helemaal te ontlopen. In deze blog zet ik wat handige tips voor jullie op een rijtje!

Minder populaire tijdstippen

In de afgelopen anderhalf jaar dat ik een abonnement bij de sportschool heb ben ik volgens mij nog maar één keer ’s avonds na het eten gaan sporten. Deels omdat ik aan het eind van de dag niet veel zin en puf meer heb maar vooral omdat het dan echt spitsuur is in de sportschool. Als je de drukte net zoals ik vervelend vind kun je tussen 19 en 21 uur de sportschool dan ook beter vermijden, zeker op maan- en dinsdagen. Bij Google kun je je eigen sportschool opzoeken om te zien wat normaal gesproken populaire tijdstippen zijn en hoe druk het op dat moment echt is.

popp

Wees creatief en flexibel

Als je eenmaal met een trainingsschema traint snap ik dat het vervelend is als je daar tijdens je workout van af moet wijken maar het gaat je wel een hele hoop frustratie besparen. Wees creatief en wissel waar nodig een oefening voor een andere in. Zo ontdek je misschien wel hele leuke oefeningen en bovendien is variatie voor je progressie ook alleen maar goed!

Stel je strategisch op

Is het apparaat dat je wil gebruiken bezet? Ga dan niet opdringerig staan wachten maar gebruik je tijd efficiënt door alvast een andere oefening te doen. Zorg wel dat je ondertussen het apparaat in de gaten kunt houden. Ook zou je eventueel aan degene die het apparaat gebruikt kunnen vragen hoe lang hij/zij nog verwacht bezig te zijn en of hij/zij jou tegen die tijd even een seintje wil geven.

Lichaamsgewicht en losse gewichten

Je hebt eigenlijk heel weinig nodig voor een goede workout! Laat de overvolle apparaten achterwege en zoek met een matje en een dumbbell/kettlebell/barbell een rustig plekje op. Met een dumbbell alleen al zijn er wel een stuk of 100 oefeningen die je zou kunnen doen! Ook zijn er talloze oefeningen waar je alleen je lichaamsgewicht voor nodig hebt.

Wissel elkaar af

In plaats van ook tijdens je rust een apparaat bezet te houden kun je samen met je workoutbuddy of een willekeurige andere sporter afspreken elkaar steeds af te wisselen. Zo zorg je ervoor dat zowel jijzelf als je medesporters minder lang hoeven te wachten. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om samen 2 nabijgelegen apparaten kunnen gebruiken om op die manier een supersetje te doen.

Volg een groepsles

Als het voor jou echt het handigst uitkomt om tussen 19-21 te sporten maar je wel baalt van alle bezette apparaten kan het ook een goede oplossing zijn om een groepsles te volgen! Je hebt dan minder last van de drukte en kunt efficiënt achter elkaar door oefeningen doen.

Train ergens anders

Als je ondanks al deze tips toch erg veel last van de drukte blijft houden kun je de sportschool voorlopig misschien maar beter even helemaal vermijden. Over een maand is het vast en zeker al een stuk rustiger! Tot die tijd kun je natuurlijk prima je workout naar je woonkamer of naar buiten verplaatsen.

gym

Is het in jouw sportschool ook zo druk? En hoe ga je daarmee om?

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s