Zo trotseer jij de kou voor je workout!

We zijn plotseling vol in de winter beland, wat is het koud!! Zelf kan ik niet wachten tot de zomer weer aanbreekt. Een paar weken geleden schreef ik echter een blog over waarom het juist goed is om met deze kou buiten te sporten. Met een beetje voorbereiding is dat namelijk zeker goed te doen! In deze blogs zet ik een aantal handige tips voor jullie op een rijtje.

Warming-up

Eigenlijk zou je natuurlijk altijd een warming-up moeten doen om je spieren goed om te warmen maar laten we even eerlijk zijn: dat schiet er meestal bij in. Als je in de kou buiten gaat sporten is het echter nog veel belangrijker om wel even de tijd te nemen voor een warming-up. Je spieren zijn door de koude buitenlucht minder warm dan normaal en als je dan in één keer voluit gaat sporten liggen blessures op de loer.

Kleed je goed aan

Dat het belangrijk is om je warm aan te kleden betekent niet dat alle warme kleding ook gelijk geschikt is om in te sporten. Van een winterjas word je tijdens het trainen echt niet vrolijk. Het beste kun je met 3 lagen werken: direct op je huid een ademende laag, dan een isolerende laag en tot slot een windbestendige laag. Mocht je het tijdens je workout toch nog te warm hebben kun je altijd makkelijk een laagje uittrekken!

Blijf drinken

Hoewel je in de winter waarschijnlijk voor je gevoel minder snel zweet en minder dorst ervaart is het alsnog ontzettend belangrijk om voldoende te drinken! Je lichaam verbruikt tijdens het sporten bij alle temperaturen veel water en je moet dit aanvullen om een vochttekort te voorkomen.

Houd je hoofd warm

Omdat je de meeste warmte via je hoofd verliest is een muts geen overbodige luxe. Het beste kun je gaan voor een muts die van een ademende stof gemaakt is. Als je net zoals ik ook tijdens het sporten steevast ijskoude handen hebt kan het daarnaast fijn zijn om (dubbele) handschoenen te dragen!

Pas je ademhaling aan

De lucht is nu een stuk kouder en droger dan normaal en dat kan best een aanslag op je luchtwegen zijn! Hier komt ook het branderige gevoel in je longen vandaan dat je misschien wel kent. Door via je neus adem te halen in plaats van via je mond geef je de lucht net wat langer de tijd om op te warmen.

Zorg voor grip

Vanwege (onverwachtse) gladheid is het belangrijk dat je schoenen met voldoende grip draagt. Zeker als je schoenen al een langere tijd gebruikt is de kans groot dat de onderkanten vrij versleten zijn, controleer dit altijd nog even voordat je de deur uit rent! Als je eenmaal onderuit gaat maak je een flinke smak.

Check Buienalarm

Het weer kan deze maanden echt erg onvoorspelbaar zijn, check dus voordat je de deur uit gaat nog even de weersverwachting bij Buienradar of Buienalarm. Bij storm, ijzel of onweer is het echt onverstandig om buiten te gaan trainen, veiligheid gaat voor alles. Wil je je energie toch nog even kwijt? Doe dan gewoon een workout in je woonkamer, op Youtube zijn genoeg video’s te vinden!

kou-1.jpeg

Ben jij een bikkel die in de kou gewoon buiten sport? Of verplaats je je workout toch liever naar binnen? Ik ben benieuwd!

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s