8x gezonde alternatieven voor ‘ongezonde’ producten

Als je graag wil beginnen met wat gezonder te eten is het absoluut niet nodig om je hele voedingspatroon in één keer om te gooien. Met wat kleine aanpassingen kun je al een hele hoop bereiken! Het is echter absoluut niet zo dat je de minder gezonde variant van producten voortaan altijd maar moet laten staan. Er bestaan geen absoluut ‘gezonde’ of ‘ongezonde’ producten, alles met mate. Wel is het goed om bewust te zijn van wat je eet en te weten wat goede en voedzame vervangingen zijn. In deze blog zet ik een aantal gezonde alternatieven voor jullie op een rijtje!

Borrelnootjes

Borrelnootjes knabbelen zo lekker weg dat het lastig is om het bij één bakje te houden. Een goed alternatief voor borrelnootjes zijn ongezouten noten. Naast dat ze gezonder zijn zul je ook zien dat de behoefte tot dooreten een stuk kleiner is en dat ze je beter vullen. Je kunt trouwens ook kikkererwten met kruiden roosteren in de oven, verbazingwekkend lekker!

Frisdrank

Ik denk dat iedereen inmiddels wel weet dat frisdrank echt niet goed voor je is. Light frisdrank is een betere optie maar naar mijn mening ook niet bepaald gezond. Gezondere vervangingen van frisdrank zijn bijvoorbeeld Crystal Clear, water met prik, water met fruit of munt en smoothies. Het is voor je tanden ook een stuk beter om niet te veel zure dranken te drinken!

Witte graanproducten

Je kunt de voedingswaarde van je maaltijd al flink verbeteren door simpelweg in plaats van de witte variant van graanproducten als rijst, pasta en brood te kiezen voor de volkoren variant. Zo krijg je heel makkelijk meer vitaminen mineralen en vezels binnen. Door de grotere hoeveelheid vezels zul je langer verzadigd zijn! Quinoa en zuurdesem brood zijn trouwens ook goede opties. Ik raad het over het algemeen minder aan om voor pasta en rijst te gaan die alleen maar bestaat uit groente omdat koolhydraten ook een belangrijke energiebron voor je lichaam zijn. Meer hierover schreef ik al eerder in deze blog. Je zou er wel voor kunnen kiezen om een mix te maken van het volkoren product en de variant gemaakt van groente.

Kant-en-klare pastasaus

Aan kant-en-klare pastasauzen is helaas vaak veel toegevoegd. Als je een blik op de ingrediëntenlijst werpt zul je waarschijnlijk zien dat er behoorlijk wat suiker, zout en andere smaakversterkers zijn toegevoegd. Met een blik gezeefde tomaten en kruiden kun je in een handomdraai een lekkere en gezonde pastasaus maken. Zelf gebruik ik trouwens vaak de semi-gezonde Sugocasa sauzen van Grand’Italia, deze bevatten wel een beetje zout maar geen suiker.

podd

Patat

Aardappel is een heel gezond product vol vitamines en mineralen. Hetgeen wat patat minder gezond maakt is de grote hoeveelheid vet die bij de bereiding gebruikt wordt. Dit kun je makkelijk omzeilen door voor ovenfrietjes te kiezen, eventueel van zoete aardappel! Het beste kun je ze zelf thuis maken. Als je ze uit gemak wel in de supermarkt koopt is het belangrijk om op te letten dat er geen overbodige ingrediënten aan toe zijn gevoegd.

Vruchtenyoghurt

Zoals ik in deze blog al benoemde is vruchtenyoghurt een stuk minder gezond dan het lijkt. Een goede vervanger hiervan is naturel zuivel waar je zelf fruit aan toevoegt. Eventueel zou je er ook voor kunnen kiezen om er een scheutje suikervrije siroop doorheen te roeren.

Ontbijtgranen

Aan cruesli en granola is helaas vaak veel suiker toegevoegd. Je beter daarom kiezen voor muesli, havermout of Brinta. Tegenwoordig zijn er in de supermarkt gelukkig ook enkele knapperige ontbijtgranen te koop zonder toegevoegd suiker. Zelf ontbijt ik vaak met de krokante ontbijtgranen van Bolletje!

Pizza

Met een paar kleine aanpassingen kun je van pizza prima een goede en volwaardige maaltijd maken. Opties voor een gezondere bodem zijn bijvoorbeeld een volkoren bodem, een wrap of een Magioni pizzabodem die deels uit groente bestaat. Beleg deze met gezeefde tomaten, verschillende groentes, niet al te veel kaas en eventueel een eiwitbron en je gezonde pizza is klaar! 🙂

Ik zou best nog wel even door kunnen gaan met deze lijst dus let me know of jullie een vervolg zouden willen zien!

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s