8x waarom wandelen zo goed voor je is!

Aan wandelen kleeft nogal een suf imago, het wordt vaak gezien als iets voor oudere mensen. Dat is eigenlijk echt zonde! Sinds ik 2 weken geleden bij het squatten door mijn rug ben gegaan zit krachttraining er voor mij voorlopig even niet in helaas. Ik ben nu zelf heel blij dat ik in ieder geval door te wandelen nog een beetje in beweging kan blijven. Ook als je geen blessure hebt is het goed om regelmatig een wandeling te maken! In deze blog deel ik 8 redenen waarom ook jij meer zou moeten wandelen.

Goed voor je gezondheid

Door regelmatig te wandelen kun je profiteren van een hoop gezondheidsvoordelen. Je verlaagt je cholesterol gehalte en vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Verder verlaag je je bloeddruk en verbeter je de conditie van je hart en bloedvaten. Daarnaast helpt wandelen ook je kraakbeen en botten sterk te houden! Tot slot kun je door het zonlicht dat je buiten opvangt een tekort aan vitamine D helpen te voorkomen. Als je nu niet meer gelijk je schoenen aantrekt voor een flinke wandeling weet ik het ook niet meer. 😉

Productieve pauze

Dat we tijdens het werken af en toe pauze nodig hebben om efficiënt te kunnen blijven weten we allemaal inmiddels wel. De manier waarop je deze pauze invult heeft echter ook nog invloed op je productiviteit. Je komt de dag een stuk energieker door als je je pauzes wandelend doorbrengt in plaats van op je bank of stoel zittend!

Nieuwe ideeën

Uit onderzoek is gebleken dat je door te wandelen je creativiteit stimuleert, vooral wanneer je dit in de buitenlucht doet. Waar je achter je computer misschien eindeloos zit te tobben over een oplossing kun je tijdens een wandeling juist zomaar op een briljant idee komen! En ohja, schrijf die goede ideeën gelijk wel even ergens op want voor je het weet ben je ze weer kwijt.

Stressverlagend

Wandelen is naast goed voor je lichaam ook goed voor je geest. Het werkt namelijk stressverlagend! Je kunt al je gedachten even op een rijtje zetten en daardoor voor je gevoel weer wat meer grip op de dag krijgen. Je zult zien dat je na het wandelen een stuk relaxter thuis komt.

Niet blessuregevoelig

In tegenstelling tot bijna alle andere sportieve activiteiten loop je bij wandelen in principe geen enkel risico op een blessure. Ook is het een goede manier om in beweging te blijven als je wel last van een blessure hebt!

Vetverbranding

Een bijkomend voordeel van wandelen is dat je er behoorlijk wat calorieën mee verbrandt, per uur gemiddeld zo’n 300. Je kunt dus gerust wat lekkers pakken als je weer thuis bent. Daarnaast komt door de relatief lage hartslag bij het wandelen het grootste deel van deze energie vrij uit de verbranding van vet.

Betere nachtrust

Doordat buiten wandelen je lichaam moe maakt en stressverlagend werkt kan het je absoluut helpen om beter in slaap te vallen. Kijk dus een aflevering van je favoriete serie minder en gebruik die tijd om nog even een avondwandeling te maken voor je je bed induikt!

Het kan altijd en overal

En last but not least, voor wandelen heb je in principe niks nodig waardoor je het altijd en overal wel kunt doen! Geen excuses meer dus. Wel is het fijn als je schoenen hebt waarmee je blaarvrij thuis kan komen. 🙂

wandel

Maak jij regelmatig een wandeling?

Liefs, Yfke ♥


4 reacties op ‘8x waarom wandelen zo goed voor je is!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s