Optrekken: zo kun jij het binnenkort ook!

Ik vind optrekken een van de stoerste oefeningen die er is en kijk altijd vol bewondering naar mensen die ze in de sportschool doen alsof het niets is. Ik was er altijd van overtuigd dat ik mezelf absoluut niet zou kunnen optrekken maar toen een meisje van mijn opleiding me 3 weken terug ervan overtuigde dat ik het wél kon en ik het probeerde bleek ik zelfs 3 herhalingen achter elkaar te kunnen maken! Het is een onwijs zware oefening maar blijkbaar dus niet onmogelijk. Mijn doel is om me vóór 2019 5 keer achter elkaar op te kunnen trekken, werk aan de winkel dus! In deze blog geef ik je een aantal tips waardoor je binnenkort zelf ook iedereen versteld zult doen staan. 🙂

1. Verbeter je grip

Om jezelf te kunnen optrekken is het allereerst belangrijk dat je je gedurende de hele beweging aan de bar kunt vasthouden. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend maar dat is het zeker niet! Je kunt de grip van je hand van je hand verbeteren door gewoonweg aan de bar te gaan hangen.

2. Word sterker

Om jezelf op te trekken heb je voldoende kracht in je bovenlichaam nodig. Vooral aan je rugspieren moet flink gewerkt worden! Goede oefeningen hiervoor zijn bijvoorbeeld de Bent Over Row en de Lat Pulldown.

3. Negatieve herhalingen

In tegenstelling tot wat je waarschijnlijk denkt behaal je de meeste krachtwinst bij een oefening op het excentrische gedeelte van de beweging, bij optrekken is dit het neerwaartse (negatieve) deel. Door omhoog naar de bar te springen sla je het opwaartse gedeelte over. Vanaf daar laat je je zo langzaam mogelijk naar beneden zakken.

4. Begin met Chin-Ups

Chin-ups en Pull-Ups zijn 2 net verschillende manieren van optrekken. Bij Chin-Ups pak je de bar smaller vast met een onderhandse greep en bij Pull-Ups pak je de bar juist breder vast met een bovenhandse grip. Doordat je biceps bij Chin-Ups meer meewerken is deze variant een net een stukje makkelijker! Als ik eenmaal 5 Chin-Ups red wordt mijn volgende doel om ook 5 Pull-Ups te kunnen doen. 🙂

bloh5. Assisted Pull-Ups

Een goede manier om je te leren optrekken is door eerst ondersteuning erbij te gebruiken en die vervolgens langzaam af te bouwen. Hiervoor kun je een elastiek gebruiken. Sla het elastiek om de bar heen en zet je knie of voet erin. Hoe dikker het elastiek dat je gebruikt, hoe makkelijker je omhoog komt. Verder zou je ook de Asisted Pull-Up machine kunnen gebruiken als hij in je sportschool staat. Let wel op, hoe lichter je het apparaat instelt hoe zwaarder de oefening wordt!

6. Geloof dat je het kan!

En last but not least, geloof in jezelf! Als je er net zoals ik een paar weken terug  van overtuigd bent dat je niet sterk genoeg bent om je op te kunnen trekken zal het je inderdaad ook niet lukken. Visualiseer dat de oefening je lukt en go for it!

Wil jij je net zo graag als ik je kunnen optrekken? Of kan je het misschien zelfs al? Ik ben benieuwd!

Liefs, Yfke ♥

 


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s