10 veelgemaakte fouten in de sportschool

Inmiddels ben ik al meer dan een jaar lang meerdere keren per week in de sportschool te vinden. In het begin voelde ik me nog best ongemakkelijk, deed ik dingen fout en wist ik gewoon niet zo goed waar ik mee bezig was. 

Nu kan ik gelukkig zeggen dat ik een stuk meer weet. Fouten die ik eerst zelf maakte zie ik nu bij anderen. Het is niet meer dan logisch dat je niet direct alles goed doet als je start met trainen in de sportschool maar hoe fijn zou het zijn om alle beginnersfouten niet te maken en vanaf het begin meer progressie te bereiken? In deze blog licht ik een aantal veel voorkomende fouten toe.

1. Geen warming-up of cooling-down

Als je altijd zodra je de sportschool binnenloopt gelijk voluit gaat trainen ben je niet slim bezig en vraag je om blessures. Met een warming-up van 8-10 minuten geef je je lichaam de kans warm te worden en kun je je mentaal voorbereiden op je training. Een warming-up zal je prestaties echt ten goede komen!

Ook een cooling-down moet je niet overslaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het afgelopen jaar veel vaker geen cooling-down heb gedaan dan wel, shame on me! Dit is voor mij dus absoluut nog een puntje ter verbetering. Tijdens een cooling-down breng je je hartslag geleidelijk omlaag en voer je afvalstoffen af, zo kun je spierpijn en kramp voorkomen!

2. Buikspieroefeningen voor een sixpack

Buikspierkwartiertjes blijven populair en in de sportschool zie ik regelmatig mensen zelf eindeloos sit-ups doen, zonde vind ik!  Buikspieroefeningen zijn zeker niet zinloos want ze versterken je core maar voor een strakkere buik hoef je ze niet doen. Om je buikspieren zichtbaar te maken moet je het laagje vet dat erover zit verminderen en dus je vetpercentage verlagen. Dit doe je door minder te eten dan je verbruikt. Probeer de focus op een helemaal strakke buik los te laten, er is zoveel meer wat je met trainen kan bereiken!

3. Altijd maar hetzelfde doen

Als je in de sportschool een routine hebt gevonden die je bevalt lijkt het misschien makkelijk om deze routine voortaan altijd hetzelfde te houden maar dat is niet slim! Naast dat je trainingen op een gegeven moment saai  worden zul je ook minder progressie bereiken. Om vooruitgang te blijven boeken moet je je spieren blijven uitdagen en verrassen. Probeer elke 8-12 weken van schema wisselen en daarnaast bij elke training het gewicht te verhogen of meer herhalingen te doen. Zelf heb ik nog nooit mijn hele schema in één keer omgegooid maar ik verander stapsgewijs de oefeningen die ik doe.

4. Verkeerde houding

Als ik aan het trainen ben zie ik behoorlijk vaak mensen met een verkeerde houding oefeningen uitvoeren. Naast dat de oefeningen met een onjuiste uitvoering minder effectief zijn zul je op den duur ook klachten krijgen en blessures oplopen. Zelf heb ik laatst filmpjes van mezelf gemaakt bij het trainen en bij het bekijken daarvan zag ik dat er ook aan mijn eigen houding nog wel het een en ander te verbeteren valt. Vraag bij twijfel altijd gerust een instructeur of medesporter om even je houding te controleren óf film jezelf eens!
20180707_110358-01

5. Te veel op je mobiel zitten

Ik zie in de sportschool vaak dat mensen gelijk hun telefoon erbij pakken om berichtjes te checken zodra ze een setje herhalingen hebben gedaan. Vervolgens raken ze afgeleid en blijft het apparaat onnodig lang bezet, erg vervelend voor andere sporters! Als je het lastig vindt om de verleiding van je mobiel te weerstaan is het misschien een goed idee om hem een keer in je kluisje op te bergen of thuis te laten. Een uurtje zonder moet echt wel kunnen. 😉

6. Te lichte of te zware gewichten

Zonder te willen generaliseren zie ik in de sportschool vrouwen vaak met te lichte gewichten oefeningen doen. Ze onderschatten zichzelf of zijn bang ‘te gespierd en mannelijk’ te worden. Het is echt niet nodig om daar bang voor te zijn. Het kost onwijs veel toewijding en hard werk om spiermassa op te bouwen en juist met spieren kun je je lichaam vorm geven.

Mannen zie ik daarentegen vaak zo zwaar mogelijke gewichten te pakken. Ze gooien hun hele lichaam in de strijd om de herhalingen te kunnen maken. Dit gaat echt ten koste van hun uitvoering! Het is veel effectiever om met wat minder gewicht wél de oefening netjes en met een volledige ROM (range of motion) uit te voeren.

7. Zonder plan trainen

Ik zie geregeld mensen onzeker en besluiteloos rond  de verschillende apparaten dwalen. Het is belangrijk om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je doelen zijn met betrekking tot het sporten om vervolgens met een schema gericht naar deze doelen toe te kunnen werken. Je hoeft niet per se door een ervaringsdeskundige een schema te laten maken. Alleen al door voor jezelf van te voren een aantal oefeningen op papier te zetten zul je zien dat je in de sportschool gemotiveerder en zelfverzekerder bent!

8. Stretchen overslaan

Rekken en strekken is goed voor iedereen maar als je aan krachttraining doet is het nog net wat belangrijker! Door krachttraining worden je spieren korter. Door regelmatig te stretchen kun je je spieren weer langer maken en ze meer ontspannen, zo voorkom je blessures. Ik snap heel goed dat je hier waarschijnlijk geen zin in hebt want dat heb ik zelf vaak ook niet haha. Probeer jezelf toch te dwingen en motiveren na je training even de tijd voor het rekken te nemen. Al is het maar om net zoals ik slechts 3 korte stretches te doen.

9. Te hoge verwachtingen hebben

Het bereiken van je droomlichaam kost veel tijd en lukt zeker niet van de ene op de andere dag. Als je te hoge verwachtingen hebt loop je het risico dat je snel teleurgesteld raakt en je je motivatie verliest. Het is echt een proces waar je van moet proberen te genieten. Sommige mensen verwachten na een paar zware Hipthrusts gedaan te hebben dat hun billen nu gelijk zullen groeien. Helaas is dat niet het geval, was het maar zo’n feest 😉

10. Te weinig drinken

Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om zonder een grote bidon gevuld met water te sporten maar ik zie andere mensen best vaak niet of nauwelijks drinken in de sportschool. Door voldoende vocht te drinken tijdens het sporten voorkom je uitdroging en kan je lichaam afvalstoffen beter afvoeren. Zelf drink ik altijd behoorlijk veel bij het trainen, zo’n 2 liter, maar je kunt ervan uitgaan dat je ongeveer 500 ml extra moet drinken per uur dat je sport.

kl.jpgGeef maar toe, welke van deze fouten heb jij wel eens gemaakt? Ik ben heel benieuwd. 🙂

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s