Sportdagboekje september 2018

Krachttrainen, hardlopen en kickboksen doe ik bijna elke week wel. Toch verschillen mijn trainingen van week tot week. Elke week heb ik immers andere dingen op de planning staan waar ik het sporten omheen probeer te puzzelen. Het is al een behoorlijke tijd geleden dat er een sportdagboekje online kwam. Ik vond het daarom de hoogste tijd om jullie weer eens een kijkje in mijn sportweek te geven! In deze blog zet ik al mijn workouts van 2 weken terug voor jullie op een rijtje. Ik had verwacht deze week de Dam tot Damloop te lopen maar dat liep toch even anders.. Lees en kijk je mee?

Maandag: Kickboksen

Deze ochtend liep ik voor het eerst stage voor de opleiding tot fitness instructeur, spannend maar ook leuk! Ik werd gelijk in het diepe gegooid en mocht mijn eerste circuittraining van 30 min al zelfstandig geven. Doordat ik de les niet van te voren had voorbereid moest ik in de 10 minuten die ik kreeg snel improviseren en handelen. Dit ging me eigenlijk best goed af. ’s Middags kon ik bij het kickboksen lekker even stoom afblazen!

Voor de les fietste ik een kwartiertje als warming-up. De les bestond vandaag uit veel op de zak boksen, wat techniek, buikspieroefeningen en een circuitje met verschillende oefeningen waaronder 45 seconden fietsen op de AirBike. Als je de AirBike nog nooit hebt geprobeerd moet je dat zeker eens doen! Je gaat helemaal stuk en het is echt even afzien maar daardoor wel heel erg goed voor je conditie. Na de les was ik helemaal voldaan en blij. 🙂

Screenshot_20180929-144558_Polar Flow

Dinsdag: Upperbody krachttraining

Vandaag begon ik mijn dag weer vroeg met therapie. Daarna fietste ik gelijk door naar de sportschool waar ik mijn hoofd lekker even kon leegmaken met een upperbody training. Als warming-up heb ik een kwartiertje gefietst. Vervolgens trainde ik mijn borst, rug, triceps, biceps en schouders. Als je benieuwd bent naar wat voor oefeningen ik dan zoal doe kun je in deze blog mijn workout bekijken! Na afloop wandelde ik nog eventjes uit op de loopband.

Woensdag: Interval hardlooptraining

Ik begon de woensdag met een interval hardlooptraining op de loopband. Hierbij wisselde ik elke 2,5 minuut van tempo. De snelle intervallen liep ik met een tempo van  van 4’22 minuut per kilometer en de wat langzamere met een tempo van 5’00 minuut per kilometer. Het ging best lekker maar ik voelde tijdens het lopen wel een pijntje in mijn knie, na afloop werd dit jammer genoeg erger! Ik baalde behoorlijk van deze kniepijn, aankomende zondag had ik immers mijn eerste Dam tot Damloop op het programma staan.. Flink koelen met een coolpack maar!  ’s Avonds werkte ik van 18:30 tot 22:00 achter de balie in de sportschool. Omdat het de eerste keer was stond ik er deze keer gelukkig nog niet alleen voor. Mijn voeten en enkels deden ’s avonds echt pijn van het lange staan, vast een kwestie van wennen!
thumbnail_nrc-20180929_114637-stickered

Donderdag: Fullbody krachttraining

Het lijkt me al best een tijd leuk om op Instagram naast foto’s ook korte workoutfilmpjes te delen. Ik vind het echter echt moeilijk om mezelf bij alle oefeningen goed op beeld te krijgen. Vandaag was mijn moeder zo lief om een keer met me mee te gaan naar de sportschool speciaal om me te kunnen filmen. Ik vond het best een beetje ongemakkelijk maar heb het toch gedaan!  Bij het trainen voelde ik me vandaag erg zwak, de gewichten heb ik dus behoorlijk wat lager gepakt. We zijn in totaal wel 2 uur bezig geweest doordat we sommige oefeningen een paar keer over moesten doen en tussendoor op moesten ruimen.  Van zowel bovenlichaam- als onderlichaamoefeningen hebben we filmpjes gemaakt. Inmiddels staan er daar al een aantal van op mijn Instagram pagina (@sportyf.nl), neem dus vooral een kijkje ter inspiratie!

Screenshot_20180929-144531_Instagram.jpg

Vrijdag: Rustdag

Vandaag voelde ik me ziek maar was ik desondanks de hele dag in Amsterdam voor de 2e lesdag van mijn opleiding, tijd voor sporten was er dus überhaupt niet! Ik heb alleen in totaal 8 km van en naar het station gefietst. Sowieso heb ik op bijna elke vrijdag bewust een dagje rust om mijn lichaam de tijd te geven om bij te komen.

Zaterdag: Rustdag

Dit was de eerste zaterdag dat ik niet vrij was maar de hele dag moest werken. Ik voelde me echt niet lekker en erg moe maar wilde me ook niet gelijk de eerste week ziek melden. Ook zat ik met het hardloopevenement van de volgende dag in mijn maag. ’s Avonds hakte ik de knoop door; ik zou de volgende ochtend niet naar Amsterdam gaan om mijn  eerste Dam tot Damloop te lopen. De pech is dat ik vorig jaar ook precies in de week van de Dam tot Damloop ziek werd. Ik ben vastberaden om me volgend jaar gewoon weer in te schrijven, 3 maal is scheepsrecht? 🙂

IMG_20180930_112944_039

Zondag: Lowerbody krachttraining

Zondagochtend werd ik niet lekker wakker en wist ik dat het de juiste beslissing was geweest om deze dag niet voor het eerst ongetraind 16 km te gaan rennen. Ik had echter geen zin om de hele dag ziek op te bank te liggen, ik had genoeg te doen en vond het anders zonde van mijn tijd. Ik besloot het niet lekker zijn maar gewoon te negeren voor zover dat ging. Om de dag gelijk productief te beginnen ben ’s ochtends wel even naar de sportschool te gaan, niet om te krachttrainen maar om even te wandelen en wat vlogs te kijken. Hierna voelde ik me mentaal in ieder geval weer een stuk opgewekter. De rest van de dag heb ik daardoor nog nuttig kunnen besteden aan mijn stageverslag en blog.

img_3690-01.jpegDit was dan alweer het eind van mijn derde sportdagboekje! Als je het leuk vind kun je hier en hier mijn eerdere sportdagboekjes terugvinden. Ik hoop dat ik jullie ermee heb kunnen motiveren of inspireren! Wat voor trainingen heb jij afgelopen week gedaan?

Liefs, Yfke ♥

 


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s