Waarom ik bietensap drink + tips

Hoewel ik een paar maanden geleden nog van plan was veel en serieus te gaan trainen voor mijn eerste Dam tot Damloop moet ik bekennen dat daar niets van terechtgekomen is.

 Ik heb sinds oktober vorig jaar zelfs maar 3 keer buiten gelopen, shame on me! Desondanks ben ik van plan om komende zondag in Amsterdam gewoon een poging te wagen. Ik hoop dat ik door het vele krachttrainen toch fit genoeg ben om deze 16 km uit te lopen, een afstand die ik trouwens nooit eerder heb afgelegd! Dat het grootste deel van mijn voorbereiding in duigen is gevallen betekent niet dat ik nu alles aan het toeval overlaat. Deze laatste week ga ik proberen te redden wat er te redden valt door voldoende rust te nemen en elke dag rode bietensap te drinken, nog een behoorlijke opgave! Ik hoop  en verwacht dat het  bietensap me zondag net een extra steuntje in de rug kan geven, in deze blog vertel ik je waarom. 

Waarom bietensap?

Bietensap is voornamelijk populair onder sporters door de werkzame stof nitraat die er in zit. Tijdens het (duur)sporten verbruikt je lichaam zuurstof om energie vrij te maken. Hoe gunstiger dit proces van zuurstofverbruik in je lichaam verloopt hoe beter je sportprestaties. Nitraat wordt in je lichaam via de stof nitriet omgezet in de stof stikstofmonoxide (NO). NO zorgt ervoor dat spiercellen efficiënter met zuurstof om kunnen gaan, de zuurstofbehoefte van spieren wordt dus lager. Ook veroorzaakt NO een verwijding van bloedvaten wat resulteert in een betere bloedtoevoer en lagere hartslag.  Door deze verlaging van je zuurstofverbruik en hartslag kun je een inspanning langer volhouden!

Wanneer en hoeveel?

Het is nog onzeker wat de beste manier van nitraatsuppletie is. Je kunt ervoor kiezen om gedurende de hele week óf alleen enkele uren voor de inspanning je nitraatinname te verhogen. Zelf doe ik het voor de zekerheid beiden. Een week voor een hardloopwedstrijd begin ik met het dagelijks drinken van zo’n 150 ml bietensap. Aanbevolen is om 3 uur voor je inspanning nog een halve liter bietensap te drinken. Let er wel op dat het nitraatgehalte per merk kan verschillen, ongeveer 300 mg nitraat heb je nodig om het gewenste effect te bereiken. Het is belangrijk om bij een training een keer te testen of je maag- of darmklachten krijgt van deze 500 ml bietensap, zo voorkom je dat je bij je wedstrijd voor vervelende verrassingen komt te staan!

Mijn ervaring

Ruim een jaar geleden wilde ik voor het eerst proberen of bietensap nou echt zo’n wondermiddel voor sporters was. Ik had al wel verwacht dat de smaak ervan niet bepaald lekker zou zijn maar dat viel alsnog vies tegen! Zeker de halve liter die je op de ochtend van je wedstrijd nog moet drinken vond ik echt pittig, ik werd er misselijk van. Toch ben ik blij dat ik destijds doorgezet heb. Of het nou een pseudo-effect was of niet, ik liep daadwerkelijk veel soepeler dan normaal, verbrak mijn PR op de 10 km en werd 3e! Ook bij andere runs merkte ik dat ik gewoon net een stukje makkelijker liep, echt erg fijn. Bietensap zal voorlopig dus zeker een onderdeel van mijn wedstrijdvoorbereiding blijven!

Tips
  1. Gebruik een rietje

    Zoiets kleins als een rietje lijkt misschien onbenullig maar niets is minder waar. Door een rietje te gebruiken bij het drinken komt het bietensap pas verder in je mond waardoor je de smaak minder proeft! Plastic rietjes zijn alleen niet zo goed voor het milieu, je zou eventueel een herbruikbare variant aan kunnen schaffen. Als iemand nog tips voor duurzame rietjes heeft hoor ik ze graag!

  2. Drink het sap koud

    Doordat kou je smaakpapillen tijdelijk minder gevoelig maakt proef je koude drankjes minder goed, in het geval van bietensap een uitkomst! Zet je fles bietensap dus vooral in de koelkast of gooi er wat ijsklontjes in, dat ziet er ook nog eens aantrekkelijker uit. 🙂

  3. Meng het bietensap met andere ingrediënten

    Ik denk niet dat je de aardse bietsmaak op deze manier helemaal kunt maskeren maar het zal in ieder geval helpen. Nu groene sapjes en smoothies behoorlijk hip zijn kun je bij sommige supermarkten tegenwoordig ook drankjes vinden waar rode biet inzit, daarnaast zijn ze online volop verkrijgbaar. Kijk wel uit dat er niet onnodig veel suiker is toegevoegd! Verder zou je natuurlijk ook prima zelf zo’n drankje kunnen maken. Let er alleen wel op dat het nitraatgehalte door het toevoegen van andere producten lager ligt, je moet er dan dus meer van drinken om het gewenste effect te bereiken.

  4. Drink het zo snel als je kan

    Mijn strategie is dat ik glas bietensap steeds zo snel mogelijk leeg wil hebben. Vaak duurt het een paar seconden voordat de vieze smaak tot je doordringt, wanneer dat het geval is wil ik al bijna klaar zijn. Vooral alles in één keer achter elkaar door naar binnen klokken dus!

  5. Houd vol!

    Je kunt het je waarschijnlijk niet voorstellen wanneer je voor het eerst bietensap drinkt maar de smaak went echt! Je smaakpapillen schijnen minstens 10 à 15 keer proeven nodig te hebben om aan een smaak te wennen, even doorzetten dus. 😉

20180918_161457-01

Ik hoop dat het bietensap me zondag weer nét een steuntje in de rug biedt . Hoe dan ook wil ik proberen mezelf geen druk over mijn tijd op te leggen en gewoon van het parcours te genieten!  Drink jij weleens bietensap om je sportprestaties te verbeteren? Laat het me vooral weten, ik ben heel benieuwd!

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s