Zó combineer je sport met school

De vakantie is nu jammer genoeg echt voorbij en de kans is groot dat je er wanneer je dit leest alweer een aantal lesdagen op hebt zitten. Waarschijnlijk ben je op dit moment nog erg gemotiveerd en streef je ernaar nu een keer echt je schoolwerk bij te houden. 
Misschien ben je ook wel van plan om hiernaast fanatiek te blijven sporten. Sport en school is een hele goede combinatie maar wel een lastige! Moeilijke toetsen, vrienden en misschien een bijbaantje kunnen er al snel toe leiden dat sporten toch weer onder aan je prioriteitenlijstje komt te staan. Desalniettemin is het belangrijk om hier wel tijd voor te blijven maken, hoe onmogelijk dat misschien ook lijkt. Zelf ben ik nu gelukkig al een  hele tijd klaar met school na mijn examens maar ook ik heb de afgelopen jaren het sporten met school en veel huiswerk gecombineerd. Ik wil je graag wat tips meegeven die mij erg geholpen hebben de afgelopen jaren. Als ik over een jaar ga studeren wil ik deze tips zelf zeker ook weer proberen toe te passen!

  1. Zet je wekker een uurtje vroeger

    Dit is misschien niet wat je het liefst hoort maar ik raad je echt aan dit een tijdje te proberen. Immers, hoe vroeger je de dag begint hoe langer hij duurt en des te meer tijd je dus over hebt om naast je schoolwerk te sporten. Je levert dan een uurtje slaap in maar geloof me, een uur sporten levert je echt zo veel energie en blijdschap op dat dit het helemaal waard is! Je hoeft natuurlijk niet perse gelijk nadat je uit je bed bent gerold te beginnen met je workout. Door op wat voor manier dan ook al productief bezig te zijn houd je later op de dag tijd over.

  2. Ga direct uit school sporten

    Plof na je schooldag vooral niet gelijk op de bank, hoe lekker dit ook is! Als je eenmaal zit is het namelijk o zo moeilijk om weer op te staan. Doe eerst alle dingen die je moet en wil doen zodat je ’s avonds echt met een voldaan gevoel kunt chillen. Je kunt uit school eerst even thuis je spullen droppen en je omkleden maar zorg dan wel dat je in beweging blijft en echt gelijk weer door gaat. Eventueel zou je ook thuis een workout kunnen doen, dat scheelt weer reistijd. Doordat de aantrekkingskracht van je bank daar wel een stuk sterker is moet je wel over genoeg discipline beschikken om dan ook daadwerkelijk in beweging te komen. Zelf vind ik het fijner om mijn sportkleding mee naar school te nemen en me dan in de sportschool om te kleden. Als je je sportspullen al meegenomen hebt móét je ze wel gebruiken. 🙂

    IMG_3734

  3. Stel jezelf een doel

    Het stellen van doelen werkt ontzettend motiverend, je werkt echt ergens naartoe. Je kunt hierbij denken aan meer gewicht tillen in de gym, een kilometer verder of een minuutje sneller hardlopen, leniger worden, of dagelijks een bepaald aantal stappen halen. Een uur TV kijken is heerlijk maar het brengt je niet dichter bij datgene wat je graag wil bereiken!

  4. Plan je workout in!

    Aangezien je je agenda als het goed is toch steeds in de buurt hebt voor schoolzaken kun je hem net zo goed ook gebruiken om je workouts in te plannen! Je kunt je trainingen zien als tandarts- of huisartsafspraken waar je niet onderuit komt. Een afspraak met jezelf is net zo belangrijk als een afspraak met een ander!

    Tijdgebrek is niet de echte oorzaak van het niet sporten. Het gaat niet om tijd hebben maar om tijd maken, misschien een cliché maar wel waar. Iedereen heeft even veel uren in een dag tot zijn of haar beschikking. Er is geen reden waarom jij niet zou kunnen trainen en je leeftijdsgenoten wel. Maak van sporten je prioriteit.

    Het is handig om voor het begin van de nieuwe week te kijken hoe je dagen er die week uit gaan zien en aan de hand daarvan je workouts in je agenda te schrijven, dit geeft rust en duidelijkheid.

  5. Doe mee met groepslessen

    Groepslessen kunnen echt jouw stok achter de deur zijn. Omdat groepslessen sowieso op een bepaald tijdstip van start gaan heb je geen tijd meer om het sporten toch nog ‘héél even’ uit te stellen. Van uitstel komt namelijk vaak afstel ;). Ook maken de vaste dagen en tijdstippen het makkelijker om de les op te nemen in je dag- of weekplanning. Verder is het fijn dat je bij groepslessen gewoon lekker met de groep meedoet en je daar niet te veel bij na hoeft te denken.

  6. Houd het leuk

    Het lijkt zo vanzelfsprekend om voor een sport te kiezen die je graag doet maar toch hoor ik vaak dat mensen geen plezier (meer) beleven aan hun sport. Je zal zien dat het makkelijker wordt om tijd te besteden aan trainen als je dit op zichzelf leuk vindt. Doe geen krachttraining alleen omdat je denkt dat dat de enige manier is om jouw droomlichaam te bereiken. Het is veel effectiever om bijvoorbeeld 3 keer in de week gemotiveerd en met plezier te dansen dan om jezelf met moeite 1 keer per week naar de gym te slepen. Dat een sport voor een ander goed werkt en leuk is hoeft niet te betekenen dat dat bij jou ook het geval is.

  7. Besteed je tussenuren goed

    Natuurlijk is het soms gezellig om je tussenuur met vrienden en lekker eten door te brengen maar als je het gevoel hebt dat je tijd tekort komt op een dag is dit wel een moment waarop je misschien beter iets productiefs kunt doen. Zeker als je met een ‘gatenkaas rooster’ opgescheept zit kun je tussenuren ook gebruiken om alvast huiswerk te maken, of te sporten of een wandeling te maken. Als je ook je vrienden nog mee vraagt sla je 2 vliegen in één klap. 😉 In mijn eindexamenweek ben ik zelfs een keer in het uur tussen mijn examens naar de sportschool gegaan!

  8. Maak er een gewoonte van

    Wij mensen zijn echte gewoontedieren, maak hier handig gebruik van! Vaste routines geven rust omdat je weet waar je aan toe bent. Door elke week op vaste momenten te sporten hoef je er steeds minder te aarzelen of je nou wel of niet gaat. Het sporten wordt een vanzelfsprekendheid. Zelf houd ik erg van regelmaat en ik wijk dan ook bijna niet van mijn vaste sportschema af. Als je benieuwd bent naar wat voor workouts ik doe in de week kun je hier en hier mijn sportdagboekjes teruglezen.

IMG_3706-01

Dit zijn alle tips die mij erg hielpen om tijdens mijn laatste jaren op de middelbare school fanatiek te kunnen blijven sporten. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Laat me vooral weten hoe jij ervoor zorgt dat je naast school lekker in beweging blijft.

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s