Zó blijf je fit tijdens je vakantie

Als het goed is hebben jullie je laatste proefwerken en tentamens van dit schooljaar achter de rug en is daarmee de zomervakantie nu eindelijk aangebroken. Veel verplichtingen vallen weg en je kunt nu lekker doen waar je zin in hebt.  Het is een persoonlijke keuze hoe je de komende tijd doorbrengt en ik wil met deze blog ook vooral niet zeggen dat je fit móét blijven tijdens je vakantie. Het belangrijkste is dat je even met andere dingen dan school bezig bent en jezelf weer oplaadt voor het volgende jaar. Mijn ideale vakantie bestaat uit zon, zee, strand én sporten. Ik vind het fijn om in de zon lezen af te wisselen met sporten. Na een dag alleen maar relaxen word ik al snel rusteloos en ongedurig. Door regelmatig te sporten zit ik veel lekkerder in mijn vel. Je hebt er nu natuurlijk in principe ook alle tijd om er soms even een workout uit te knallen!  In deze blog deel ik mijn tips voor wie ook graag fit wil blijven tijdens vakantie.

  1. Sport vroeg op de dag

    Niet alleen is het qua temperatuur gunstiger om ’s ochtends te sporten maar ook qua motivatie. Na al uren loom in de zon gelegen te hebben is het moeilijk energie op te brengen om in beweging te komen. Start de dag dus lekker met je workout zodat je daarna met een voldaan en blij gevoel kan zonnebaden!

  2. Zoek een sportschool in de buurt

    Als je in een hotel verblijft met een gym is dit natuurlijk mooi meegenomen maar anders kun je op zoek gaan naar een sportschool in de buurt. Zelf heb ik dit vorige zomer in Amerika voor het eerst gedaan en dat beviel goed! De meeste sportscholen ontvangen touristen met open armen. Ik zou vooraf even online research doen naar de reviews, faciliteiten, prijzen en openingstijden van verschillende gyms.

  3. Zoek verkoeling in het water

    Als je geen zin hebt om het door te sporten nóg warmer te krijgen, zoek dan vooral een zwembad of de zee op voor een workout! Je kunt baantjes trekken, (wind)surfen, zeilen of duiken. De koele bries op zee is echt heerlijk. Zelf heb ik in Spanje 2 jaar geleden met mijn vader en zusjes ook een paar keer een windsurfset gehuurd, daar heb ik toen echt van genoten!

    PicsArt_07-16-11.38.48

  4. Trek je hardloopschoenen aan

    Het handige aan hardlopen is dat je het in principe overal kunt doen en dat je er alleen je hardloopschoenen voor nodig hebt. Zorg er wel voor dat je in bergachtige gebieden een beetje rustig aan doet, je lichaam moet namelijk aan deze hoogteverschillen wennen! Zelf heb ik een paar jaar geleden een vervelende blessure opgelopen toen ik enthousiast bijna elke dag op Spaanse heuvels ging rennen.

  5. Zorg dat je workout routines bij de hand hebt

    Als je even wil gaan sporten is het fijn als je niet eerst nog een hele workout moet bedenken. Wanneer er wifi beschikbaar is zou je op YouTube een workoutvideo uit kunnen kiezen om die vervolgens te volgen. Je zou je workouts echter ook van te voren thuis kunnen voorbereiden door routines te bedenken en uit te schrijven. Naast deze geschreven routines zou je ook wat fitnessattributen mee kunnen nemen zoals een springtouw, gewichtjes of resistance bands.

  6. Verken de buurt te voet

    Door er lopend op uit te gaan sla je twee vliegen in één klap; je hebt je beweging voor die dag weer binnen en je ontdekt de omgeving. Een stappenteller kan motiverend werken. Vorig jaar kwam ik met een dagje Boston verkennen aan de 40.000 stappen! Niet gek als je dan na zo’n dag last van zere voeten hebt. Om het wandelen uitdagender te maken zou je waar mogelijk de trap kunnen pakken of een heuvelachtig gebied kunnen uitzoeken!

  7. Huur een fiets

    Naast de omgeving lopend te verkennen kun je er ook voor kiezen om dit fietsend te doen. In de buurt van vrijwel alle steden kun je op veel plaatsen fietsen huren. Zo heb ik het Turia park in Valencia een keer op de fiets verkend, dat is echt een aanrader! Van fietsen krijg je in ieder geval ook geen pijnlijke blaren. 😉

  8. Eet voldoende eiwitten

    Het kan echt geen kwaad om op vakantie wat meer van lekker eten te genieten. Let er als sporter alleen wel op dat je genoeg eiwitten op een dag binnen blijft krijgen. Je wilt immers wel dat je spieren zich goed kunnen herstellen. Zelf neem ik op vakantie graag eiwitrepen mee om na het sporten te eten. Eventueel zou je ook eiwitpoeder mee kunnen nemen maar dan moet je bij de douane wel even uitkijken dat ze het niet als iets anders beschouwen! 🙂

PicsArt_07-16-02.30.01

Vergeet vooral niet de genieten op vakantie! Een paar weken volledig uitrusten kan ook echt geen kwaad, je moet doen waar jij je goed bij voelt. Doe jij je best om fit te blijven op vakantie?

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s