Waarom iedereen aan krachttraining zou moeten doen!

Zelf kwam ik pas iets meer dan een jaar geleden samen met een vriend voor het eerst in de sportschool. Daarvoor had ik altijd gehockeyd maar dat was ik een beetje zat. Ik wilde meer vrijheid om zelf te bepalen wat én wanneer ik ging trainen Zoals jullie in mijn eerste blog hebben kunnen lezen heeft krachttraining mij al erg veel bij mijn herstel geholpen en dat doet het nog steeds. Ik zou niet meer zonder kunnen en willen en ik denk dat krachttraining voor iedereen voordelen heeft! In deze blog deel ik met jullie 7 redenen waarom ook jij krachttraining een kans zou moeten geven.

  1. Je bent op een positieve, opbouwende manier met je lichaam bezig

    Vaak zie ik bij mensen die willen afvallen dat ze op een erg negatieve manier met hun lichaam en sport omgaan. Ze doen bijvoorbeeld alleen cardio omdat ze zo snel mogelijk van hun huidige lichaam af willen en calorieën willen verbranden. Op die manier ben je alleen maar bezig met dingen letterlijk af te breken in plaats van op een positieve en opbouwende manier aan jezelf te werken. Door krachttraining richt je je op wat je lichaam allemaal wel kan en bouw je kracht op waar je de rest van je leven wat aan hebt!
    IMG_3213

  2. Je wordt sterker

    Zodra je begint met krachttrainen zul je merken dat je snel sterker wordt! Ik vind het onwijs stoer om te zien dat ik steeds wat meer gewicht bij mijn oefeningen aankan. Ook in het dagelijks leven is het handig om wat sterker te zijn, je kunt een stuk meer tillen zonder daar hulp voor in te hoeven schakelen! Daarnaast vind ik het wel een veilig idee dat ik bij eventuele gevaarlijke situaties nu wat weerbaarder ben.

  3. Je krijgt meer zelfvertrouwen

    Ik ben altijd al behoorlijk onzeker geweest maar sinds ik aan krachttraining doe voel ik me wel een stuk zekerder over mezelf! Bij krachttraining leer je door te zetten ook al heb je het zwaar. Het gevoel na zo’n pittige training is het zó waard. Je zult ervaren wat voor een doorzetter je eigenlijk bent en hoe krachtig je bent. Ook de fysieke veranderingen zullen bijdragen aan een positiever beeld van jezelf. Ik weet nog hoe bijzonder ik het vond om voor het eerst mijn tricep echt te zien, voorheen was er op die plek nooit een spier zichtbaar! 🙂

  4. Je voorkomt blessures

    Naast krachttrainen zijn er nog veel andere sporten die ik leuk vind om te doen. Ook bij het beoefenen van deze andere sporten heeft krachttraining een positief effect! Als hardloper bijvoorbeeld is het al helemaal verstandig om naast je hardlooptrainingen ook krachtoefeningen te doen. Je verstevigt je pezen en banden en door je beenspieren te versterken vang je bij het rennen je gewicht op in plaats van dat je gewrichten dat doen. Zo kun je vervelende blessures voorkomen.

  5. Je kunt je hoofd even leegmaken

    Tijdens toetsweken zie ik dat veel van mijn leeftijdsgenoten helemaal stoppen met sporten om zo meer tijd te hebben voor leren. Toch denk ik dat het juist dan belangrijk is om even dat sportmoment te pakken en je hoofd even leeg te maken. Tijdens krachttraining heb je je focus nodig en hoef je even aan niks anders meer te denken dan aan de oefeningen die je moet doen, wel zo overzichtelijk en rustig. Het is een moment waarin je even niet aan het mobielen, stressen of piekeren bent. Neem deze tijd dus vooral even en je zult zien dat je daarna weer met volle motivatie en concentratie door kunt!

  6. Je investeert in jezelf

    Krachttrainen is vaak zwaar, het gaat soms niet zoals je wilt en het kost net zoals alle andere workouts tijd. Het wordt misschien wat makkelijker als je krachttraining als een investering in jezelf gaat beschouwen. Door krachtoefeningen te doen vergroot je je botdichtheid en botsterkte, verlaag je je bloeddruk, verbeter je je hartfunctie en ga je spierverlies tegen. Dit zijn allemaal grote positieve effecten op je lichamelijke gezondheid die je niet moet onderschatten. Zie alle energie die je in je workouts steekt dus als een investering in jezelf waar je de rest van je leven nog van kunt profiteren! ”The best project you’ll ever work on is you!”

  7. Je wordt er blij van

    Als mij gevraagd wordt waarom ik nou precies train dan is dit de reden die ik geef! Het meest waardevol aan het krachttrainen vind ik het positieve gevoel dat het me geeft. Ik heb na een training het gevoel dat ik de wereld aankan en ben helemaal voldaan en tevreden. Dit gevoel heeft me ook erg bij mijn herstel geholpen, trainingen kunnen wanneer je je rot voelt echt een lichtpuntje op je dag zijn.

    20180622_144047

Dit zijn voor mij de belangrijkste redenen waarom ik zo dol ben op krachttraining. Ik zou het zeker een aantal weken een kans geven om zo deze positieve aspecten zelf te ervaren! Doe jij al aan krachttraining?

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s