Favoriete gezonde tussendoortjes

Sommige mensen associëren snacks gelijk met iets ongezonds en verkeerds. Dit hoeft echter totaal niet zo te zijn! Door wat te eten tussen je maaltijden door voorkom je juist honger waardoor je je later niet overeet. Verder vind ik tussendoortjes vooral erg lekker en vormt het eten ervan voor mij altijd even een rustmomentje! Vandaag zet ik mijn favoriete gezonde snacks voor jullie op een rijtje. Al deze producten eet ik dagelijks, zo lekker vind ik ze. Het is trouwens absoluut niet zo dat ik vind dat je altijd maar voor gezonde tussendoortjes moet gaan, het gaat om de balans natuurlijk. Ik hoop dat jullie hier inspiratie uit kunnen halen!

Eiwitrepen

Eiwitrepen zijn mijn nummer 1 tussendoortje. Ze zijn net zo lekker als een normale candybar, zijn er in heel veel smaken, vullen goed en zijn door het hoge eiwitgehalte ook ideaal om te eten na een workout! Ik eet er meestal wel 2 per dag. Zelf bestel ik altijd de eigenmerk eiwitrepen van Body & Fit , deze zijn relatief wat goedkoper en bevallen erg goed! Meestal ga ik voor de Smartbar, de Smartbar Crunchy, de Clean Protein Bar en de Pro Bar. Van de meeste soorten is er ook een mixbox beschikbaar, ideaal om de smaken allemaal uit te kunnen proberen! Supermarkten verkopen tegenwoordig ook eiwitrepen alleen zijn deze vaak een stuk duurder doordat je ze per stuk koopt.

20180620_133200

Fruit

Fruit is ook een lekker tussendoortje dat ik vrijwel altijd voor en na mijn workout eet. Meestal ga ik voor een appel of een banaan, lekker makkelijk. Fruit bevat veel snelle koolhydraten die je energie geven voor je training en na je training je glycogeenvoorraad (energievoorraad in je spieren) weer vlot aanvullen waardoor je sneller herstelt. Door fruit als tussendoortje te nemen kom je ook eerder aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 2 stuks fruit!

Pure chocolade

Ik zie vaak dat mensen die gezonder willen gaan leven producten als chocola gelijk helemaal uit hun leven proberen te verbannen. Dit is echt niet nodig! Een paar stukjes chocola op een dag kunnen echt geen kwaad. Door dit juist wel gewoon in kleine hoeveelheden te blijven eten voorkom je dat de drang ernaar zo groot wordt dat je later de hele reep in één keer op eet. Probeer wel voor een pure variant te gaan met een cacaogehalte van tenminste 70%. Hoe meer cacao de chocola bevat, hoe minder suiker erin zit en hoe gezonder het dus wordt. Als je alleen maar Milka chocola gewend bent kan dit erg bitter smaken maar dit went echt! Je kunt stap voor stap opbouwen naar een hoger cacaogehalte. Zelf eet ik elke avond 2 stukken Lindt 90% chocolade, echt heel lekker!

Kwark

Naast dat ik elke dag met kwark ontbijt eet ik het ook vaak ’s avonds als tussendoortje! Kwark zit boordevol eiwitten en door dit voor het slapen gaan te eten zorg je ervoor dat je spieren ’s nachts goed kunnen herstellen. Ik eet meestal een hele bak van 500 gram en voeg daar dan druiven en schuddebuikjes of hagelslag aan toe! Dat laatste is iets minder gezond maar zo’n klein beetje kan echt geen kwaad en is alleen maar lekker. Moet je zeker eens proberen! 🙂 Omdat ik elke avond een bak kwark eet probeer ik wel te variëren met smaken en merken, de afwisseling houdt het lekker!

20180620_170746

Groente

Het is misschien even omschakelen van je gewone zoute snack naar rauwkost. Toch kan dit een goede switch zijn! Groente is natuurlijk niet hetzelfde als chips of zoutjes maar knabbelt wel ook heel lekker weg. Veel mensen komen niet aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 250 gram groente, dit is best schokkend. Door met groente te snacken ben je zo weer 200 gram verder! Zelf eet ik elke middag graag een mix van worteltjes, komkommer, paprika en tomaatjes. Je zou je rauwkost ook kunnen dippen in een gezonde dip als hummus om het iets spannender te maken of er een beetje zout aan toe kunnen voegen. Door het grotere volume en de vele vezels is dit een goed vullend tussendoortje.

Noten

En last but not least horen noten ook echt thuis in dit rijtje van mijn favoriete gezonde snacks. Ze zitten boordevol vitamines, mineralen en eiwitten. Ook vullen noten erg goed door de vele gezonde vetten die ze bevatten. Zeker als je moeite hebt met voldoende te eten op een dag of wat wilt aankomen is dit een heel geschikt tussendoortje. Noten bevatten namelijk behoorlijk veel calorieën maar eten vrij makkelijk weg! Ook als je wilt afvallen zijn noten goed om te eten alleen is het dan wel belangrijk om je portiegrootte in de gaten te houden. Ik zou vooral lekker afwisselen met verschillende soorten noten omdat elke soort weer andere belangrijke stoffen bevat. Zelf eet ik elke avond voor het slapen zo’n 175 à 200 gram notenmix. Cashew- , pecan-, macadamia- en pistachenoten vind ik het lekkerst. Je kunt beter niet kiezen voor gezouten noten omdat je dan een behoorlijk grote hoeveelheid zout binnenkrijgt!

20180620_171359

Dit waren dan alweer al mijn favoriete snacks van dit moment! Ik ben erg benieuwd wat jullie het liefst als tussendoortje eten. Let me know!

Liefs, Yfke ♥


2 reacties op ‘Favoriete gezonde tussendoortjes

  1. Geen idee of mijn andere bericht ook al door is gekomen. Maar anders 1 verwijderen 😉

    Hier ook helemaal gek van bars als tussendoortjes, die B&F bars ken ik ook, je moet zeker ook een keer de vegan bar van B&F proberen. Hopelijk komen er meer vegan bars in de toekomst uit.

    Hier binnenkort elke paar weken een repen blog, zijn er zoveel en niks leukers dan ze allemaal uit proberen 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s