Sportdagboekje juni 2018

Krachttrainen, hardlopen en kickboksen doe ik bijna elke week wel. Toch verschillen mijn trainingen van week tot week. Elke week heb ik immers andere dingen op de planning staan waar ik het sporten omheen probeer te puzzelen. Het leek me leuk om jullie een kijkje in mijn sportweek te geven, ter motivatie of inspiratie. In dit eerste sportdagboekje zet ik al mijn workouts van afgelopen week op een rijtje. Lees en kijk je mee?

Maandag: Total Body Workout + Kickboksen

Deze week begon ik met een groepslesje Total Body Workout. Mijn moeder doet sinds een paar maanden elke week mee aan deze les en soms doe ik gezellig met haar mee! De inhoud van deze groepsles is elke week anders. Vandaag begonnen we met ruim een half uur lang steps en eindigden we met wat krachtoefeningen met elastieken. Bij steps stap, spring en draai je op verschillende manieren op een stepsbankje op het ritme van harde muziek. Dit klinkt misschien makkelijk of saai maar het tegendeel is waar! Ik raak zelf snel de kluts kwijt met al die pasjes en verbaas me meestal over het feit dat voor de rest iedereen het steeds wel continu lijkt te volgen. Het is erg conditioneel en ik vind het lekker om een keertje niet zelf na te hoeven denken over wat ik ga doen maar gewoon de instructrice te kunnen volgen. Bij de krachtoefeningen koos ik bewust voor een erg zwak elastiek. De vorige 2 dagen had ik namelijk ook al krachttraining gedaan en ik wilde mijn spieren wat rust geven. Deze Total Body Workout was een lekker en vrolijk begin van mijn dag!

Later die dag was het tijd voor mijn gebruikelijke Kickboks training. Ik kickboks in een klein groepje met 3 andere meiden bij een sportschooltje in het dorp, lekker dichtbij. Voor de les start fiets ik meestal een kwartiertje als warming-up. Vandaag begonnen we de les met kickboksen op de zak, daarna deden we een circuitje van oefeningen en we eindigden weer op de zak in combinatie met buikspieroefeningen. Bij het circuitje pak ik expres niet al te zware gewichten om het lekker conditioneel te houden. Na de les ben ik behoorlijk kapot, een heerlijk gevoel vind ik dat!

screenshot_20180618-112108-1.png

Dinsdag: Cardio

Dinsdag was de dag van mijn Bewegingswetenschappen matching op de VU. Ik moest daar al ’s ochtends zijn maar ben toch voordat ik op de trein stapte nog even snel gaan trainen. Als ik wat korter de tijd heb dan kies ik meestal voor cardio, even mezelf in het zweet werken. Ik heb in totaal 45 minuten onder het kijken van YouTube gesport, deels op de fiets en deels op de crosstrainer. Zo begon ik mijn dag goed en energiek!

Woensdag: Spinning + Upperbody krachttraining

De afgelopen week had ik wat last van pijntjes in mijn knie. Daarom besloot ik om deze woensdag niet zoals gewoonlijk te gaan hardlopen maar voor het eerst mee te doen aan een spinning groepslesje! Van te voren deed ik een halfuurtje nog wat krachtoefeningen voor mijn bovenlichaam. Het spinnen was totaal anders dan ik verwacht had. Ik fietste met zo’n 8 andere mensen in een helemaal donkere zaal met een reusachtig scherm voor onze neus waarop een buitenlands landschap te zien was. De muziek stond enorm hard en daar bovenuit was de instructrice nog als een soort bezetene kreten als ‘fireee’ aan het schreeuwen. Hoe harder de muziek ging, hoe harder we moesten fietsen. Behoorlijk intens allemaal. Na de les moest ik echt even bijkomen, zowel fysiek als mentaal haha. 🙂

20180618_150141

Donderdag: Lowerbody krachttraining

Op donderdag liet ik me na rijles afzetten bij de sportschool om een lowerbody training te doen. Deze trainingen vind ik altijd een stuk zwaarder dan upperbody trainingen en ik kan er soms best een beetje tegenop zien. Gelukkig was het vrij rustig zo rond de lunch en kon ik lekker mijn gang gaan! Ik heb een kwartier gefietst als warming-up en heb daarna een uur lang diverse krachtoefeningen gedaan. Zouden jullie het leuk vinden om een keer te lezen welke oefeningen ik precies doe? Na zo’n pittige training ben ik helemaal voldaan en blij.

20180618_115631

Vrijdag: Rustdag

Vrijdag was deze week mijn rustdag. Ik zorg altijd dat ik 1 keer in de week mijn rust pak, niet omdat ik niet wil trainen maar omdat ik het belangrijk vind om mijn lichaam de tijd te geven te herstellen. Wel heb ik deze dag in totaal zo’n anderhalf uur met mijn hondjes in het bos gewandeld en heb ik op en neer naar therapie 16 km gefietst. Het was dus een actieve rustdag! Juist door een dagje niet te sporten heb ik ook weer extra zin in mijn workouts de rest van de week.

Zaterdag: Hardlopen + Upperbody krachttraining

Zaterdagochtend begon ik mijn dag met 40 minuten op een vrij rustig tempo rennen op de loopband . Ik had nog behoorlijk veel spierpijn van mijn training donderdag en hoopte die er een beetje uit te kunnen lopen. Ik merkte dat mijn lichaam vandaag behoorlijk moe was en het rennen ging dan ook niet van harte. Ook zulke mindere trainingen horen erbij. Ik sloot mijn workout af met 40 minuten aan upperbody krachttraining. Het is zo lekker om ’s ochtends aan je ontbijt te zitten en dat je er dan al een workout op hebt zitten!

nrc-20180618_115935-stickered

Zondag: Lowerbody krachttraining

Mijn sportweek sloot ik zondagochtend af met een zware lowerbody training. Ik vind het lekker om ’s ochtends al getraind te hebben en de hele dag nog voor je te hebben liggen maar ik merk wel dat ik in de ochtend wat minder kracht heb. Ook was ik vandaag erg moe en had ik niet zo’n zin. Ik heb iets meer rust tussendoor genomen en ben niet aan al mijn gebruikelijke oefeningen toe gekomen maar ik ben in ieder geval gegaan en voelde me daarna veel beter!

Dit was dan alweer het eind van mijn eerste sportdagboekje! Ik ben van plan om jullie voortaan elke maand een kijkje bij mijn wekelijkse trainingen te geven. Ik hoop dat jullie ermee heb kunnen motiveren of inspireren! Wat voor trainingen heb jij afgelopen week gedaan?

Liefs, Yfke ♥


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s